Het Haags Milieu Centrum (HMC) organiseert regelmatig de zogenaamde ´Haagse Milieutafel´ om over onderwerpen te debatteren die van belang zijn om onder andere het milieubewustzijn van de burger te versterken, maar ook om bedrijven te prikkelen verantwoording te nemen ten aanzien van het milieu. Eind januari was het de beurt aan een visgetint onderwerp; Hoe krijgen we de Haagse burger aan de duurzame vis?
Volgens het HMC is het een prachtige kans om dat in de Hofstad voor elkaar te krijgen vanwege de aanwezigheid van een vissershaven en visafslag. In het gloednieuwe visrestaurant van vishandel Simonis te Scheveningen boog een gemêleerd gezelschap zich over bovenstaande vraag en al spoedig bleek, dat ondanks de nabijheid van een zilte omgeving, het niet zo eenvoudig is om dit voor elkaar te krijgen. De visconsumptie in Den Haag is net zo matig als in de rest van Nederland. Dat zijn cijfers waar een visserman niet blij van kan worden. Ruim 95 procent van alle vers aangevoerde vis, schaal- en schelpdieren gaat richting Zuid-Europa. De visconsumptie in Den Haag kan voornamelijk op het conto worden geschreven van allochtone bewoners. De Haagse markt biedt een enorme variëteit aan vis, maar dat is dan weer vooral geïmporteerde wilde vis en kweekvis en aanzienlijk minder vis uit de Noordzee. Om de Hagenaar aan de MSC-gecertificeerde Noordzeevis te krijgen, zul je moeten vertellen hoe gezond en lekker vis uit de Noordzee is. Kortom; voorlichting en/of educatie. Omdat MSC geen kwaliteitsgarantie is en de doorsnee visdetaillist nauwelijks behoefte constateert bij zijn klanten, is er voor hem ook geen reden om op de visafslag meer te betalen voor gecertificeerde vis. Bovendien moet die er dan wel zijn. Het gros van de klanten is niet gevoelig voor een duurzaamheidslabel of heeft geen flauw idee welk verhaal er achter MSC schuil gaat. De Hagenaar koopt net als de rest van Nederland met de portemonnee en niet met de mond of met het hoofd (brains). De detaillist kan er hooguit trots op zijn dat hij MSC-gecertificeerde vis verkoopt. Maar daar blijft het dan bij. De vis in supermarkten kan dan wel MSC-gecertificeerd zijn, maar ziet er doorgaans verre van aantrekkelijk uit. De wijze waarop supermarkten vis presenteren is ronduit schandalig. Vis, en vooral verse Noordzeevis, verdient het om met alle egards behandeld te worden. Bij Simonis kunt u in elk geval terecht voor bijna alle vissoorten uit de Noordzee die smakelijk zijn. Het team van Simonis erkent de waarde van een label, maar vaak is kwaliteit van doorslaggevende betekenis. Als een klant vis wil, dan geeft ie de voorkeur aan een goed stukje vis. Desalniettemin zal in de toekomst de aandacht voor het feit of vis op een duurzame en verantwoorde manier gevangen wordt, meer aandacht gaan krijgen. Omdat een groot deel van de Nederlandse kottervloot al overgeschakeld is op vangstmethoden die minder milieubelastend zijn, kan de klant met een gerust hart vis kopen. Nu is het nog zaak om de Hagenaar en de Hagenees te wijzen op de vis uit de Noordzee, de vijver die op steenworp afstand van ons vandaan ligt. Op de foto de SCH-65 van rederij Jaczon die een duurzame vangstmethode toepast en gemiddeld twee keer per week heerlijke vis in de Scheveningse visafslag neerzet. Aan de vissers ligt het dus niet. (foto W.M. den Heijer)